אטופיק דרמטיטיס – אבחון וטיפול

i. דרמטיטיס אטופית (Atopic dermatitis) קרויה גם “אסטמה של העור” בלשון העם. זוהי מחלה כרונית, הנובעת מגורמים רבים (גנטיים וסביבתיים) ומתבטאת עם גרד, אודם וקשקשת של העור בעיקר בגיל הילדות עם התלקחויות והפוגות מרובות. האבחנה היא קלינית, כלומר אינה נעשית עי בדיקות מעבדה או תבחיני עור אלא על סמך גיל החולה והמראה האופייני של הפריחה. במרבית המקרים, הפריחה אינה נגרמת כתוצאה מחשיפה לגורמים חיצוניים כגון מזון, אבקת הכביסה או סבון הרחצה אלא נובעת מחוסר יכולת של עור החולה לשמר את הלחות הטבעית שלו יחד עם נוכחות של חיידקים גורמי דלקת על פני העור.

לכן, הטיפול כולל הקפדה על לחות העור ושימוש במשחות אנטי דלקתיות (בעיקר סטרואידליות), ומשחות אנטיביוטיות. צריך לזכור שהטיפול אינו מרפא את המחלה אלא רק עוזר בהפחתת חומרת ההתלקחות של הפריחה עד אשר הילד יגדל והמחלה תחלוף מעצמה, במרבית המקרים, בד”כ לקראת כיתה א’. מלבד הטיפול הנ”ל, חשוב להימנע מגורמים המחמירים את הפריחה כגון אויר יבש וחם, בגדים שאינם כותנה (כגון צמר) ובחלק מהמקרים אלרגנים נשאפים כגון קרדית אבק הבית. חלק מהילדים הסובלים מדרמטיטיס אטופית סובלים גם מאלרגיה למזון אך חשוב לציין שהאבחנה של אלרגנים נשאפים ומזונות כמחמירים את הפריחה האטופית חייבת להיעשות על ידי אלרגולוג מומחה בתחום מכיוון שלא תמיד יש קשר בין החשיפה לבין ההחמרה ואבחנה לא מקצועית עלולה לגרום לנזק רב מהתועלת (למשל, הימנעות מסוגי מזונות מרובים באופן גורף היא תופעה מוכרת אך מיותרת ומזיקה).

במידה וטיפול עם קרם לחות או משחות סטרואידליות ותרופות נוגדות דלקת אחרות לא נותנות פיתרון מספק, ניתן גם לשקול טיפול עם תרופות המדכאות במידה מסוימת את מערכת החיסון או זריקות של תרופה ביולוגית הנקראת דופלאימומב (Dupilumab) המהווה פריצת דרך חדשה לטיפול במחלה זו.

אטופיק דרמטיטיס – אבחון וטיפול

תחומי עיסוק

כאן בשבילך - כי אלרגיה לא חייבת להיות סוף פסוק!

חלק ניכר מהחולים עם תופעות אלרגיות יסבלו ממחלות הקשורות למערכת הנשימה, כגון אסטמה ונזלת אלרגית.

אורטיקריה (סרפדת) היא פריחה אופיינית המתבטאת בנגעים מורמים, אדומים ומגרדים המופיעים לסירוגין על פני איזורים שונים בגוף וגורמים לסבל רב כתוצאה מהגירוד העז.

אלרגיה למזון היא תופעה שכיחה בעיקר בקרב ילדים. אלרגיה כזו עלולה להיות קשה מאוד עד מסכנת חיים אך כיום ישנן דרכים שונות לטיפול באלרגיה ואף להחלים ממנה.

דרמטיטיס אטופית (Atopic dermatitis) קרויה גם "אסטמה של העור" בלשון העם. זוהי מחלה כרונית, הנובעת מגורמים רבים.