שאלות ותשובות נפוצות

ד"ר יורם פייטלפסון מומחה לאלרגיה משיב

לא, ישנן סיבות רבות להופעת פריחה בילדים ובמבוגרים ורק בחלק קטן מהמקרים מדובר בתגובה אלרגית אמיתית. זיהומים שונים, חשיפה לזיעה, חימום הגוף, מחלות עור - כולם עלולים לגרום לפריחה מטרידה שאינה אלרגית.

לא בהכרח. אלרגיה למזון שכיחה בגיל הצעיר אך חולפת במקרים רבים עם ההתבגרות. אלרגיה למזונות כגון חלב וביצים חולפת בשכיחות רבה יותר מאשר אלרגיה לאגוזים או שומשום, אך בכל מקרה כדאי להיות במעקב מסודר של אלרגולוג כדי לוודא אם אכן האלרגיה עדיין קיימת. 

כן, יש טיפול לאלרגיה למזון. בילדים ומבוגרים אשר לא החלימו בצורה ספונטנית מהאלרגיה למזון ישנו טיפול הנקרא דה-סנסטיזציה או אימונותרפיה למזון. בטיפול זה חושפים את המטופל לכמויות מזון זעירות ההולכות ועולות עם הזמן עד אשר מגיעים למנה הרצויה של המזון. טיפול זה הוא בעל אחוזי הצלחה גבוהים, אך גם תופעות לוואי ולכן לא מתאים לכל המטופלים. כיום קיימות מספר תוכניות טיפול לאלרגיה למזון השונות זו מזו בסוג המזון שניתן למטופל ובקצב ההתקדמות בטיפול. מומלץ להתייעץ עם רופא אלרגיה מומחה בתחום זה (כגון ד"ר פייטלסון) על מנת לקבל את הטיפול המתאים ביותר לכל מטופל.

לא בהכרח. מרבית התגובות האלרגיות הקלות לתרופות, במיוחד פניצילין, חולפות עם הזמן ולא חוזרות על עצמן בחשיפה חוזרת. ביצוע תבחיני עור ותגרים ע"י אלרגולוג יכולים לעזור לאשש או לשלול את קיומה של האלרגיה לתרופה. 

בדיקות אלרגיה ניתן לבצע בכל גיל אך ההחלטה בנוגע לצורך ולתזמון תלויה בכל מקרה לגופו ותישקל ע"י האלרגולוג המטפל.

תבחיני עור מבוצעים ע"י שריטות קלות בעור ואינן כואבות כבדיקת דם או חיסון. כמובן שתחושת הכאב היא סוביקטיבית וכל אדם מגיב אחרת. אך ככלל, לא מדובר בבדיקה כואבת בצורה משמעותית אצל מרבית מהנבדקים.

 

 

דילוג לתוכן